PERMULAAN 2013

PERMULAAN 2013
Suasana bilik Seni SAKTI 2013
"There are no shortcuts to success and failure is sometimes part and parcel of such an undertaking"


Friday, April 15, 2011

Aplikasi Ruang dalam Seni Arca Pra PMR Mutiara

Ruang dan arca mempunyai hubungan yang sangat rapat. Ruang yang diwujudkan pada arca akan menentukan sifat arca yang hendak digubah. Penempatan arca dengan situasi ruang yang bersesuaian akan memberi kesan kepada mesej dan konsep. Guru telah menjelaskan konsep irama dan pergerakan dalam penghasilan idea Arca mengikut kumpulan masing-masing. Tahniah atas kerjasama dan kesungguhan semua pelajar kelas Pra PMR Mutiara kerana berjaya menghasilkan artifak yang menarik.
Olahan Unsur Bentuk Menghasilkan Irama dan Pergerakan
Objek atau elemen seni yang disusun menghala ke arah tertentu akan menghasilkan irama dan pergerakan. Susunan bentuk dalam pelbagai saiz, ketinggian, gaya gerakan dan keadaan objek yang dilengkung atau tidak lurus juga akan menghasilkan konsep pergerakan.  
Sesi Apresiasi Seni: Setiap kumpulan memperjelaskan projek masing-masing



Setiap kumpulan dikehendaki menghasilkan artifak dan folio

Definisi Irama dan Pergerakan
Unsur irama dan pergerakan (Rythm) dalam seni visual merupakan suatu prinsip reka bentuk. Pergerakan ialah keadaan objek yang bergerak, bergegar,bergoyang,bersinar dan berayun. Irama pula ialah satu kesan ilusi yang wujud daripada perulangan susunan satu atau lebih objek secara berterusan untuk menimbulkan harmoni. Objek yang tersusun itu adalah objek utama dan berbeza dengan latar.
Hasil artifak setiap kumpulan sebelum sesi Kritikan Seni

No comments: